Cuprins

  1. Introducere: De ce nu o prelegere?
  2. Ce este o discuţie în grup?
  3. Rolul liderului în conducerea unei discuţii
  4. Arta de a pune întrebări bune
  5. Probleme tipice şi cum ne raportăm la ele
  6. Memebrii dificili – cum ne raportăm la ei
  7. Un final bun

1.Introducere: De ce nu o prelegere

Citate:

S-au făcut studii statistice pentru evaluarea procesului de învăţare şi s-a constatat că, în medie, reţinem 10% din informaţiile pe care le auzim …(în schimb reţinem 90 % din ceea ce vorbim).

Deci, pentru a înbunătăţii memorarea, trebuie să obţinem o mai mare participare în discuţii asupra textului biblic. Roberta Hestenes, Using the Bible in Groups

Isus nu a venit să răspundă la întrebări, ci să pună întrebări. N-a venit să-l lase pe om într-o stare de pasivitate, ci să-l provoace. H. Horne, The Master Teacher

Învăţarea adevărată nu se realizează prin transmitere de informaţii, ci prin motivarea studentului de a cumula informaţiile. Cu alte cuvinte: Predă cel mai eficient acela care predă mai puţin. John Milton Gregory

A pune o întrebare, înseamnă a pune o piatră în mişcare. Tu doar priveşti de pe deal cum această piatră se rostogoleşte şi-i pune şi pe alţii în mişcare.Robert Louis Stevenson

2. Ce este o discuţie în grup?

  • Cercetază disciplinat

Când vorbim de discuţii în grup, nu ne referim la discuţii în care membrii grupului au un schimb de experienţe verbale sau mărturisesc evenimente din viaţa lor. Discuţia constructivă în grup îşi are scopul în a permite o cercetare disciplinată în căutare de răspunsuri în care fiecare membru al grupului se lasă antrenat de alţii. Ca punct de plecare avem un text biblic, o întrebare sau o temă. Discuţia ia forma unui dialog, în care fiecare membru completază, zideşte, clarifică, îngrădeşte sau combate gândurile celuilalt.

  • Caută să înţelegi adevăratul înţeles

În discuţia de grup membrii grupului nu au răspunsul gata formulat, ci, grupul se sileşte să-l găsească împreună.

  • Dezvoltă gândul prezentat

Fiecare membru al grupului trebuie să urmărească şi să asculte cu atenţie ce spune celălalt pentru a putea dezvolta gândul prezentat. Fiecare aport în discuţie este luat în serios, respectat şi nu se va micşora importanţa celor spuse, deoarece dorim ca toţi să participe la discuţie. Dacă nu repectăm acest punct, unii dintre membrii grupului vor bate în retragere şi se izolează.

  • Şi alţii au gânduri profunde

În discuţiile în grup deseori 2-3 persoane domină discuţia pentru că reuşesc în scurt timp să prindă ideea şi să găsească un răspuns. Acest fapt nu dă notă că nu mai avem  şi alte răspunsuri bune şi profunde. Alţii au nevoie doar de mai mult timp. De aceea dacă o persoană răspunde consecutiv de două ori la rând, iar alţii niciodată, acest fapt ar trebui să ne alarmeze. Dacă nu motivăm şi pe ceilalţi la discuţie „rezultatul” discuţiei noastre va fi polarizat doar de câteva persoane

  • Găsirea unui consens

De fapt acesta este scopul final al discuţiei. Când grupul „se luptă” să găsească un răspuns potrivit la o temă sau o întrebare, acesta doreşte să obţină o „poziţie comună”. Ideile aduse de membrii grupului vor adânci sau vor îmbogăţi acest rezultat. Rar se întâmplă, după o discutie în grup, că diferenţele de păreri să rămână şi să nu se obţină o „poziţie comună”.

  • O coordonare bună a discuţiei

Rolul unui lider bun care ştie să conducă o discuţie este de a pune întrebări bune, de a urmări răspunsurile date şi de a le relansa în discuţie. El este un moderator bun care ştie să menţină o stare bună de discuţie. El motivează, dirijează, clarifică, încurajează, provoacă într-un mod pozitiv, pune întrebări şi-i împlică pe toţi în discuţie.

  • Ascultă cu atenţie

Cea mai importantă calitate a unui lider in discuţie este capacitatea de a asculta şi de a recepţiona mesajul fiecărui membru.

3.Rolul liderului în conducerea unei discuţii

Ce să faci

  • Motivează: dă impulsuri, provoacă întrebări
  • Moderează: condu discuţia
  • Direcţionează: conduce discuţia înspre scopul ei
  • Clarifică: explică enuţurile
  • Încurajează: fiecare membru din grup trebuie să ştie că aportul său este binevenit. Mulţumeşte-le pentru participare şi încurajează-i
  • Provoacă: provoacă argumente punând răspunsurile primite sub semnul întrebării – dar într-un mod pozitiv motivând nu demotivând
  • Implică: Vezi ca toţi membrii grupului să aibă posibilitatea la discuţie. Ajută-i să participe, dar nu-i forţa la un răspuns.

Ce să nu faci

  • Nu predica: Caută să fii interesat de părerea grupului mai mult decât de a ta
  • Nu sta pasiv: Încearcă să nu urmăreşti pasiv fiecare gând stând comod în fotoliu lăsând „frâu liber” discuţiei. Va deveni plictisitor. Tu dai tonul şi faci muzica! Încearcă să păstrezi contactul vizual cu cel ce vorbeşte, încurajează-l verbal şi non verbal ( aprobând cu capul, sau cu un  „da” sau mhm …)
  • Nu fi expert. Încearcă să nu dai un aer de superioritate arătând cât de bun eşti sau cât de multe ştii. Caută să descoperi în care puncte membrii grupului au avut experienţe pozitive. Exemplu: pune întrebarea – „De ce credeţi că aceste rezultate au fost aşa de bune?”

4.Arta de pune întrebări bune

Cum testezi dacă o întrebare este bună?

  • Este clară şi precisă?
  • Este un impuls pentru discuţie?
  • Direcţionează înspre tema centrală?
  • Întrebarea cere un răspuns logic sau „testează” nivelul de conoştinţe acumulate?

Capcane periculoase când pui întrebări

  • Întrebări cu un un răspuns „corect”. O întrebare bună poate avea o multitudine de răspunsuri bune. (EX. greşit: unde găsim cele 10 porunci în Biblie?)
  • Întrebări la care se poate răspunde cu „da” şi „nu”. Ele nu creează cadru pentru discuţie.
  • Întrebări în care răspuns este deja enunţat. (Ex. Scopul suprem în viaţă este să-l proslăvim pe Dumnezeu, nu-i aşa?)
  • Întrebări prea lungi, pe care ascultătorul nu le poate memora
  • Întrebări compuse. Evită să pui o întrebare în a cărei enunţ mai ai o întrebare
  • Întrebări sau/sau. Te limitează doar la două posibilităţi. Nu oferă libertate discuţiei. (Ex: De ce trebuie ca un creştin să fie baptist sau metodist?)
  • Întrebări cu o dublă negaţie (Ex. De ce nu este bine să nu faci aşa ceva?)

5.Probleme tipice şi cum ne raportăm la ele

Întrebări dificile

Câteodată unii membri ai grupului pun întrebări la care nu ai răspuns. Dacă este cazul, fii cinstit. Nu evita întrebarea ci promite că o vei relua data viitoare. Ai timp pentru a căuta sfatul unui „expert” pentru a clarifica întrebarea. Nu crea impresia că eşti atotştiutor.

Răspunsuri „greşite”

Dacă răspunsul este „pe lângă” sau teologic greşit, nu-l blama pe cel care a dat răspunsul. Caută să vezi cum gândesc şi alţii, sau pune întrebări suplimentare pentru a aduce mai multă claritate. Uneori este inevitabil să clarifici ceva în mod direct – dar în dragoste.

Cearta

Evită cearta exploatând diferențele teologice de opinii spre binele grupului. Încurajeză membrii grupului să se implice.

Trecerea cu vederea a unui aport dat la o întrebare

Redirecţionează atenţia spre cele spuse. Dacă întrebarea este relevantă solicită din partea grupului un răspuns. Prezintă respect faţă de cel ce a pus întrebarea chiar dacă aceasta a fost nepotrivită.

Deviere de la subiect

Dacă discuţia deviază de la tema propusă, poţi să revii la subiectul abordat, cu tact, cel mai bine folosind o întrebare. Dacă discuţia secundară totuşi pare a fi importantă, stabileşte revenirea la „noua temă” într-un alt timp pe care-l stabiliţi în comun.

Unii membri ai grupului întârzie

Începe la ora stabilită sau atunci când o mare parte a grupului sunt adunaţi. Pregăteşte locuri libere pentru cei care vin mai târziu. Pe cei care vin mai târziu salută-i scurt, transmite-le ” Suntem la întrebarea ….” şi continuă discuţia. Evită explicaţii lungi şi reluarea discuţiei de la început. Celor întîrziaţi nu vrem le transmitem impresia că-i ignorăm, dar nici nu le vom da o atenţie sporită.  Sperăm să-i motivăm astfel, să nu întîrzie data viitoare.

Discuţii plictisitoare

Stimulează discuţia folosind întrebări provocatoare. Fă-te avocatul inamicului, pune grupul în gardă. Schimbă tema. Foloseşte umorul – poate surpa ziduri şi construi poduri.

6.Membrii dificili – cum ne raportăm la ei

  • Delia – derutantă(deviază de la temă)
    • atenţioneaz-o că aportul ei nu este legat de temă, adu-i aminte care este ţelul discuţiei.
    • Spune: “este o intrebare bună, dar în momentul de faţă nu o putem aborda; o vom discuta ulterior”
    • dă un răspuns foarte scurt şi releagă discuţia
    • nu o critica, nici nu o înjosi
    • răspunde întrebării ei cu o întrebare
  • Victor – vorbăreţul
    • Aşează-te lîngă el, evitând contactul vizual
    • Intreabă pe ceilalţi ce părere au, cu privare la cele spuse
    • Mulţumeşte-i în particular pentru aportul adus, conştientizează-l asupra scopului  şi roagă-l totodată să contribuie ca şi ceilalţi să se implice la discuţie.
  • Stela – spectatoarea
    • Provoac-o deja de la începutul discuţiei, întrebând-o asupra părerii ei personale cu privire la tema expusă
    • pune-i întrebări simple
    • exprimă-ţi aprecierea după un aport adus
    • N-o stresa şi n-o smeri
    • Vorbeşte cu ea personal şi încurajeaz-o, să participe la discuţia în grup, deoarece implicaţia ei este importantă.
  • Cornel – comicul (simte că are chemarea de a distra şi amuza grupul chiar şi ne la timp, când se tratează teme serioase)
    • după o remarcă amuzantă, întreabă-l serios asupra părerii sale cu privire la subiectul tratat
    • în particular, vorbeşte depre stilul lui de a fi şi asupra impactului său în grup
    • mulţumeşte-i pentru umorul pe care -l are, dar încurajează-l să aibă un aport constructiv.
  • Andrei – atotştiutorul ( prin stilul şi felul în care-i abordează pe ceilalţi prezintă un aer de superioritate arâtînd de ce, ceilaţi nu au dreptate)
    • fii răbdător, “nu răspunde nebunului după nebunia sa”
    • mulţumeşte-i pentru interesul arătat
    • caută să vorbeşti cu el după terminarea discuţiei despre diferenţa de opinii (s-ar putea ca problema sa să fie mult mai profundă)
    • dacă discreditează persoane din grup prin vorbirea sa, fă-l conştient între patru ochi, să înţeleagă cum se simte celălalt.
    • Ia apărarea celui discreditat, poziţionându-te de partea lui: „Nu Andrei, consider cele spuse de Maria foarte bune…”
  • Carmen – cameleonul(Nu-şi prezintă niciodată poziţia personală, doar dacă grupul a ajuns la un consens)
    • Pune-i o întrebare simplă la început. Exprimă-ţi recunoştinţa pentru părerea expusă
    • Ajut-o în mod finuţ să-şi motiveze poziţia.
  • Emil – ereticul (are de obicei păreri greşite din punct de vedere teologic)
    • Arată-i dragostea şi prezintă-ţi respectul faţă de el, în ciuda acestui fapt
    • În cazul unor teme dificile, prezintă-i poziţia bisericii
    • În cazul în care tulbură atmosfera sfătuieşte-l să-şi caute o biserică care-i împărătşeşte teologia.
  • Luci – Lexiconul (ştie mai mult decît tine, şi oricine altul din grup)
    • vorbeşte între patru ochi cu el; recunoaşte în smerenie capacităţile sale; fă-l un colaborator dându-i o parte dintre atribuţiuni
    • nu te simţi stinghierit, nici jenat ci dimpotrivă vezi în el un potenţial în lucrare.
  • Nicu – Necredinciosul
    • nu-l ataca în grup în discuţie
    • tratează-l ca pe ceilalţi din grup, dar fii conştient de prezenţa sa
    • caută o discuţie personală şi împărtăşeşte-i Evanghelia (fii conştient că salvarea este un proces în timp).
  •  Petrică – cu probleme personale (familiale, psihice, financiare)
    • fii prietenul lui. În limita posibilităţilor, întâlneşte-te personal cu el
    • dacă nu-l poţi ajuta, îndrumă-l spre alte persoane competente
    • în cazul în care începe să-şi mărturisească problemele în grup, dă-i prioritate, ascultă-l cu atenţie şi roagă-te pentru el în grup. Nu este timp pierdut (persoanele sunt mai importante decât programele).

7.Un final bun.

  • Finalizează discuţia în aşa fel încît participanţii să mai poată cugeta şi acţiona.
  • Nu ezita să laşi unele întrebări nesoluţionate – ele vor duce la o cugetare mai profundă
  • Cocluzionează în cîteva cuvinte ce s-a concretizat în discuţia de grup şi aminteşte ce încă nu s-a finalizat
  • încurajează participanţii să ajute la finalizarea şi concluzionarea discuţiei
  • Arată participanţilor afecţiunea ta penru ei – astfel îi vei cîştiga pentru a învăţa şi a participa la alte discuţii.

 

Sursa: © Bruce B. Miller, Noiembrie 1998, Material CCBT, Discutii constructive in grup

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *